תפריט נגישות

הבלוג שלנו

איטום מאגרי מים

איטום מאגרי מים
Expired

איטום מאגרי מים נחשב לאחד מהאלמנטים החשובים ביותר לאיטום במבנה שכן כל נזק במאגר עלול להביא לנזילות ונזקים גדולים לכלל המבנה. לכן חשוב באיטום מאגרי מים לבחור בחומרים חזקים ועמידים וכן לוודא כי קבלן האיטום מורשה ובעל ניסיון באיטום מאגרים.

באיטום מאגרי מים ישנן מספר מערכות איטום נפוצות כגון איטום צמנטי, איטום PVC, איטום פוליאוריאה, ועוד. כמו כן יש לקחת בחשבון את חדירות הצנרת אשר עלולות להוות נקודות תורפה בשכבת האיטום של המאגרים, כאן חשוב לתכנן מראש את החדירות ולהתאים אלמנטים אוטמים משלימים למערכת האיטום המתוכננת.

שלושה דגשים לאיטום מאגרי מים

  • תכנון מקצועי לאיטום מאגרי המים
  • הכנות מאגרי המים לאיטום 
  • דע למה משמש המאגר
שלבי עבודה באיטום מאגרי מים

תכנון מקצועי לאיטום מאגרי המים

כפי שציינו מעלה, איטום מאגרי מים חשוב מאד שכן במידה והמאגר יושב על גג המבנה יש לקחת בחשבון כי נזילה בו עלולה לגרום לנזקים משמעותיים. לכן בשלבי התכנון נלקחים בחשבון כלל הגורמים העלולים להשפיע על איטום המאגרים ומערכת איטום מתאימה נבחרת.

אלו סיכונים ישנם למאגרים שיש לקחת בחשבון בשלבי התכנון? לדוגמא סיכון ברעידות אדמה. אם החומר אינו גמיש דיו לעמוד בסדיקה של הבטון יתכן ובזמן רעידת אדמה ייווצרו סדקים בבטון ובשכבת האיטום ויאפשרו מעבר מים לשאר חלקי המבנה. לכן חשוב להבין היכן ממוקם המבנה גאוגרפית בישראל. בנוסף סיכון של עבודות נוספות כגון התקנת מכשירים וסולמות בתוך המאגר, גם אלו צריכים להילקח בחשבון שכן ריתוכים בתוך המאגרים עלולים לגרום לחירור מערכות איטום מסוימות ונזק לכלל המבנה.

גורם נוסף שחשוב לקחת בחשבון בשלב התכנון הוא יציקת המאגר, כיוון שיש ליישם מערכות איטום משלימות במידה וישנן הפסקות יציקה מרובות. ניתן "לחזק" את מערכת האיטום בהוספת עצרי מים חרושתיים מכל סוג כל עוד הדבר נעשה בשלב הנכון ובמיקום האופטימלי לעצירת מים בטווח של הפסקות היציקה.

לכן בשלב התכנון יש להתייחס לגורמים הללו ועוד בכדי למנוע היתכנות של כשל בשכבת איטום מאגרי המים.

הכנות מאגרי המים לאיטום

בניגוד לשלב התכנון של מערכת האיטום למאגרי מים בשלב ההכנות חשוב מאד להבין איזו מערכת תישום בהמשך. סוג מערכת האיטום יקבע אילו עבודות הכנה דרושות בחלקו הפנימי של המאגר.

בחלק ממערכות האיטום יש לבצע הכנות מדויקות יותר כדוגמת איטום מאגר מים בחומר התזה על בסיס פוליאוריאה, והכנות פחות קפדניות כאשר מדובר באיטום צמנטי. בנוסף חשוב לדעת באיזה שלב של מערכת האיטום ישולבו אלמנטים חודרים או אלמנטים קבועים בתוך המאגר שכן אלו ישפיעו גם כן על תזמון עבודות ההכנה.

בכדי לקבל מערכת איטום אשר עובדת בצורה מיטבית במאגר המים חשוב מאד להקפיד על שלבי עבודה נכונים בעיקר בשלב ההכנות שכן חלק מהמערכות עלולות להיפגע במידה ויישאר אבק על גבי המשטח, וחלק יינזקו קשות במידה ולאחר סיום העבודות יבוצע חירור דרכן ללא התייחסות לנזק הרב שנגרם.

תזמון בעבודות ההכנה לשכבת האיטום הוא החשוב מכל שכן כך ניתן להגיע לרמת איטום גבוהה אשר תעניק שקט ושמירה על המבנה לאורך שנים.

מאגר מים אטום בחומריים יעודיים
לחומר איתו תבוצע העבודה יש צורך באישור עמידה בדרישות ת"י 5452:"בדיקת מוצרים הבאים במגע עם מי שתיה"

דע למה משמש המאגר

מאגרי מים הם כלי אשר יכול לשמש למגוון רחב מאד של שימושים החל ממים למערכות כיבוי ועד למי שתייה. בכדי להתאים את מערכת האיטום לאופי המאגר חשוב להבין מראש איזה מאגר מצריך אישור למי שתייה ואיזה מאגר אינו מצריך אישור שכזה.

במידה ויש צורך באיטום מאגר למי שתייה חשוב להבין כי לא כל החומרים מתאימים לעבודה וחלקם עלולים להיות רעילים ומזיקים לבריאות האדם.

ישנם חומרים שבשינוי קל בהרכב שלהם יכולים להתאים לשימוש במאגרים למי שתייה בעוד חלק לעולם לא יוכלו לאטום מאגר שכזה. במקרה כזה מחיר הטעות הוא גדול שכן יהיה על הקבלן או היזם לבצע החלפה של מערכת האיטום בכדי לעמוד בתקנים הנדרשים.

בכדי לחסוך בעלויות מיותרות ואף תביעות עתידיות בדקו שמערכת האיטום שנבחרה לאיטום מאגר המים אכן מאושרת למי שתייה במידת הצורך. כל חומר בעל אישור לשימוש במי שתייה יהי בעל תעודה ומסמכים המוכיחים עובדה זו ואל לכם להתפשר במידה ולא קיבלת אישור בנוגע לחומר.

פנים מאגר מים לפני שלב האיטום בפוליאוריאה

לסיכום

איטום מאגרי מים חשוב מאד למניעת נזקים למבנה לאורך זמן, אך בחירות לא נכונות ותזמון עבודות קלוקל עלול להביא למצב שגם לאחר יישום מערכת איטום מקצועית ישנן נזילות. ובדיוק מסיבה זו חשוב להתעקש על תכנון מדויק לשכבת האיטום כולל האישורים הדרושים וכלה בהבנת וכתיבת
תזמון העבודות הצפויות במאגר המים.

אנו בקבוצת א.הלפרן מבצעים איטום של מאגרי מים כחלק אינטגרלי מהפרויקטים שלנו בכל רחבי ישראל ואנו בעלי ניסיון נרחב במגוון החומרים הקיימים בשוק לאיטום מאגרי המים כולל מוצרים נלווים.

במידה ותרצו לקבל מידע נוסף תוכלו לפנות אלינו לגבי הפרויקט שלכם בכל דרך שתבחרו בעמוד הצור קשר שלנו.

בהצלחה

צוות א.הלפרן

עקבו אחרינו

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו

לקבלת מאמרים וחדשות ישירות למייל
Image
המסגר 14 הוד השרון

ת.ד. 24175 תל אביב
מיקוד 6124101