תפריט נגישות

הבלוג שלנו

מתי מחדשים איטום בגגות

מתי מחדשים איטום בגגות
Expired

מערכות האיטום בגגות בישראל מבוצעות בצורה טובה לרוב ומחזיקות מספר שנים בהתאם למערכת שנבחרה, אם ככה מתי מחדשים איטום בגגות?

מכיוון שמערכות האיטום ברוב הגגות בישראל יהיו מערכות איטום ביטומניות ניתן לומר כי חידוש לאיטום בגגות יבוצע בין שנה לעשר שנים מיום ההתקנה. ההבדל בין שנה לעשר שנים לחידוש מערכת איטום בגגות נובע מבחירת חומר האיטום.

בין החומרים הבולטים באיטום גגות יהיו יריעות ביטומניות או שכבת זפת, אשר מבוצעים על גבי שכבת שיפועים מתאימים ושכבת יסוד (פריימר) ביטומני. היריעות הביטומניות בעלות עמידות גבוהה יותר משכבת הזפת לאיטום ולכן במרבית המקרים מספקות היריעות מענה ארוך טווח של עד 10 שנים. לעומתן הזפת מספקת לטווח זמן קצר בהרבה, בין שנה לשנתיים.

בכדי לדעת מתי צריך להזמין בעל מקצוע לחידוש האיטום בגג נעבור על 3 דגשים לבדיקת איכות האיטום בגג לאורך השנים.

שלמות מערכת האיטום

אם כן הבדיקה הפשוטה ביותר ואולי היעילה ביותר לקביעת תקינות מערכת האיטום בגג היא בדיקה ויזואלית של כל מרחב הגג. הבדיקה חייבת להיות מבוצעת באור יום אשר מאפשר לנו לראות היטב כל חלק בגג. נוסף על כך, חשוב לבצע בדיקות לאחר עבודות התקנה של דודים ומזגנים בגג שכן יש סיכוי לפגיעה בשכבת האיטום.

ביריעות ביטומניות חפשו אזורים שבהם שכבת האגרגט הלבן אינה קיימת עוד, סדקים או חתכים גדולים בממברנה, וחורים של ממש הן באזור המערכות הקיימות בגג וכן באזורים אחרים.

בזפת בדומה ליריעות חפשו אזורים שנראים שחוקים אשר יהיו קלים לזיהוי שכן ציפוי הסיד הלבן גם כן יהיה חסר, לאחר מכן חפשו חורים, קילופים, ואך שינוי משמעותי בתצורת הגג. לעיתים הזפת עלולה להתחמם מאד ולזוז מעט במידה ושיפועי הגג אינם מדויקים.

במערכות אחרות כדוגמת איטום פוליאוריטני חפשו קרעים, חורים, ואזורים לא מכוסים, תוכלי לזהות בקלות זאת כיוון שמערכות האיטום הללו בדר"כ יהיו בצבע לבן מה שיעשה חורים וסדקים חודרים בצבע ככה יותר.

נפיחות באזורים שונים בגג

בגגות רבים אין למערכת האיטום אופציה לשחרר גזים ולחות מהשכבה שבין הגג עצמו ושכבת האיטום, לעיתים בשל חדירת מים בחורף לטווח הזה המים נשארים לאורך זמן. אך כאשר מגיע הקיץ ומחמם מאד את הגג המים הפוכים לאדים אשר עלולים לייצר ניתוק בין השכבות ונפיחויות של שכבת האיטום באזורים שונים בגג.

ישנה אפשרות לפתור את הנושא בשלבי ההתקנה הראשונה והן ע"י שימוש ביריעות מחוררות כשכבה תחתונה וכן נשמים אשר משולבים במערכת האיטום בהתאם לגודל הגג.

נפיחויות אלו יכולות לסמל כי מערכתה איטום כשלה באזור מסוים והכניסה מים למערכת ובכך לגרום לניתוק ונזק נוסף של מערכת האיטום.

נפיחויות עלולות להתהוות בכל סוג של מערכת איטום וניתנות לתיקון, כאן כנראה הזמן במידה ומזהים נפיחויות אלו לבצע חידוש של מערכת האיטום בגג המבנה.

עדויות לרטיבות מתוך המבנה

הדגש המשמעותי ביותר לצורך בחידוש האיטום בגג הוא נזילות ורטיבות בתוך המבנה. עדות לחדירת מים מסמלת את כשלון המערכת ולכן את הצורך בחידוש דחוף של מערכת האיטום.

כאשר מזהים קילופים בתקרה, לחות מוגברת בחדרים, הצטברות עובש ופטרת בפינות החדר, המשמעות המתבקשת היא שישנה חדירה של מים למבנה. לאחר הבנה כי מים חודרים יש להבין כי אכן מדובר על חדריה מהגג ולא ממקור אחר כמו סדקים בקירות המבנה ולפעול לתיקון או חידוש מלא של מערכת האיטום.

ניתן לומר כי זיהוי חדירת מים בתוך המבנה היא הסממן הברור והחזק ביותר לצורך בתיקון והחלפת מערכת האיטום בגג המבנה. וזאת בכדי למנוע נזק בריאותי בנוסף לנזק ברכוש שעלול להגרם אם הבעיה לא תטופל.

לסיכום

חידוש שכבת האיטום בגגות עושיה להתרחש בתוך שנה מיום ההתקנה אך במקרים בהם נבחר חומר איכותי יותר גם 10 שנים ללא חידוש הן הגיוניות.

הקפידו לשים לב למקורות סיכונים כגון אנשי מקצוע והתקנת מערכות על הגג, שנים בהן יש חורף קשה ורטוב, וכן ניקיון של פתחי הניקוז. בנוסף אחת לכמה חודשים מומלץ לעלות לגג ולבדוק כי הכל תקין על פי הדגשים שהזכרנו מעלה.

בכל מקרה נמליץ לפנות לאיש מקצוע לחוות דעת וכן לביצוע העבודות במידת הצורך. בחרו החומרים איכותיים ככל שהתקציב מאפשר ובדקו שאכן בוצעו כלל הדרישות למערכת איטום תקינה אשר תגן עליכם מפני חדירות מים.

בהצלחה

צוות א.הלפרן

עקבו אחרינו

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו

לקבלת מאמרים וחדשות ישירות למייל
Image
המסגר 14 הוד השרון

ת.ד. 24175 תל אביב
מיקוד 6124101