תפריט נגישות

הבלוג שלנו

פתרונות איטום לענף הבניה

איטום ביריעות קולפין בדולפינריום תל אביב
Expired

ענף הבניה בישראל מצוי בצמיחה מתמדת וכך גם תחום האיטום אשר מהווה חלק בלתי נפרד ממנו. שימוש בפתרונות איטום מגוונים לפתרון בעיות בענף הבניה מהווה את הבסיס לשילוב נכון של חומרים ושיטות עבודה לכדי מערכת מגנה מפני נזקי המים. 

הגיוון והשוני שבין כל פתרונות האיטום המצויים כיום מאפשרים גמישות ומענה מתאים לכל אלמנט ופרויקט בענף הבנייה. הפתרונות המשמעותיים ביותר לענף מתאפיינים בסינרגיה בין חומרי האיטום, התשתיות, וחומרי הגמר, כל אלו יוצרים מערכת מושלמת המגנה מפני חדירות מים, התיישנות ובלאי המבנה, ושימוש על פי הייעוד בו. אם זאת חשוב לזכור כי ענף הבנייה עובר שינויים מתמידים וכן השיטות והפתרונות בתחום האיטום עושים אדפטציה באופן קבוע בכדי להמשיך ולספק את התוצאות המיטביות בשטח.

ניתן לחלק את הפתרונות עפ"י אזורים

אם כן אפשר לחלק את פתרונות האיטום בענף הבנייה לכמה אזורים במבנה:

  1. איטום תת-קרקעי
  2. איטום אזורי פיתוח וגגות
  3. איטום מרפסות
  4. איטום חדרים רטובים
  5. איטום קירות חוץ
  6. איטום ספי חלונות ומפתחים
  7. איטום מעברי צנרת וכבלים
  8. איטום מאגרי מים



כל אחד מהחלקים הללו מקבל  מענה איטומי במהלך פרויקט הבנייה, כאשר המטרה המרכזית של
כלהמאמץ הזה הוא הבטחת האיטום כנגד חדירת מים ונזקים למבנה.

איטום תת קרקעי

 בכדי להבטיח איטום מקסימלי באזורים התת קרקעיים בכל סוג של פרויקט הוא בחירת מערכת איטום מתאימה. המערכות התת קרקעיות לאיטום שונות בתכלית ממערכות אחרות שכן הן חייבות להיות עמידות להתמודדות עם מי תהום, שינויים ותזוזות של האדמה, תזוזות של המבנה, וחוסר היכולת לחזור ולטפל בהן לאחר שלב מסוים בתהליך הבניה.

מספר דוגמאות לאיטום תת קרקעי בענף הבניה מתייחס לכל האלמנטים המצויים מתחת לקו הקרקע, ומה שמאפיין אותם לרוב הוא חוסר היכולת או יכולת מאד מוגבלת להגיע לאזורים החיצוניים של המבנה הבאים במגע ישיר עם הקרקע.

ערכות איטום תת קרקעיות הן יריעות בליינד סייד (יריעות לבנות) אשר מיושמות טרום יציקות הבטון ברצפת וקירות המרתף או החניון. היריעות הללו בדר"כ יהיו חזקות מאד ובעלות יכולת הצמדות לבטון למניעת נדידת מים בטווח שבין הבטון ליריעות או התנתקות של מערכת האיטום במקרה של תזוזות בקרקע.

כמו המערכת הזו ישנן מערכות איטום קריסטליות המשולבות בבטון, מערכות איטום בהזרקה, וכן מוצרים ושיטות משלימות לאיטום תפרים, והפסקות יציקה.

 

איטום אזורי פיתוח וגגות

ביצוע איטום באזורי פיתוח בגגות מאד דומה לאיטום המבוצע בגגות המבנים, בדר"כ בעזרת מערכת איטום ביטומנית המשלבת בטקל שיפועים, זפת חם, ויריעות ביטומניות מתאימות. מרבית השוני בין איטום גגות לבין איטום אזורי פיתוח יהיה בתכונות היריעות הביטומניות.

בגגות החשיפה הישירה לשמש מחייבת יישום יריעות ביטומניות מתאימות, בעלות עמידות לקרני UV בעוד באוזרי הפיתוח היריעה יכולה להישאר שחורה כיוון שעליה תבוצע מערכת גמר.

אתגר אחד אשר קיים באזורי הפיתוח הינו עמידות מערכת האיטום גם בפני שורשים של עצים או שיחים חזקים, ולכן נעשה שימוש סלקטיבי ביריעות ביטומניות נגד שורשים. זאת בניגוד לגגות אשר ברוב המקרים אינם כוללים אזורי גינון.

 

איטום חדרים רטובים

באיטום חדרים רטובים טווח החומרים ושיטות האיטום הם עצומים, מכיוון שחדר רטוב יכול להיות חדר מקלחת ושירותים אך גם מטבח תעשייתי לייצור מזון בסדר גודל מסחרי. בהינתן כך יש לוודא התאמת המערכות לאופי החדר הרטוב.

הדבר שנשאר זהה בכל החדרים הרטובים הוא השיטה, אוטמים רצפה וקירות תוך הקפדה על חיבור מיטבי באזורים המועדים. מה שאומר שגם במידה והמים חודרים את שכבת הגמר הם יוכלו להתנקז על גבי ממברנת האיטום ללא פגיעה ממשית בתשתית.

גם כאן מנעד החומרים רחב ונע בין חומרים ביטומניים קרים, חומרים צמנטיים, ועד לחומרי פוליאוריאה ייחודיים. חשוב לזכור כי כל פרויקט שונה בדרישות ובתקנים ושי להקפיד עליהם לצד בחירה חכמה של חומרי האיטום.

יציקת בטון על גבי איטום תת קרקעי

איטום מרפסות

ענף הבניה שנים האחרונות מתמקד בבניה לגובה הכוללת מרפסות מרוצפות לרווחת הדיירים, דבר הנכון למבני מגורים וכן למבני מסחר ועסקים. זאת בכדי לאפשר אזור פתוח ונעים לשהייה גם בטופוגרפיה העירונית החדשה המתמקדת בצמחיה לגובה.

אם כן איטום מרפסות נהיה אלמנט משמעותי עבור קבלני הביצוע כמו גם קבלני האיטום, וזאת בזכות העלייה בבניה הרוויה. בכדי לעמוד בדרישות האיטום היה צריך למצוא פתרונות טובים לאלמנטים החשופים לפגעי מזג האוויר אשר באים במגע ישיר עם שאר המבנה.

איטום מרפסות מרוצפות מבוצע כיום בחומרי איטום מתקדמים לרוב במריחה וזאת בכדי לקבל עבודה נקייה ולהוריד משמעותית את הסכנה להתזה ושפיכה של חומרים רותחים או רעילים מהמרפסת כלפי אנשים באזורים מתחת. בנוסף ישנו דגש גדול מאד על איכות האיטום שכן המרפסת חשופה לרטיבות 24/7 במידה ויורד גשם.

חומרי האיטום למרפסות מגוונים מאד החל מחומרים ביטומניים קרים עד לחומרים פוליאוריטניים ועוד. אלו חומרים ליישום בזמן הפרויקט מתחת לריצוף, וכמוהם ישנם פתרונות לאיטום על גבי הריצוף במידה ומתגלה נזק או חדירת מים מהמרפסות.

איטום קירות חוץ

קירות חוץ מהווים חלק גדול מאד מתכן האיטום בפרויקט בניה, כאן ישנן מספר מערכות מובילות אך עדיין מאפשרות גמישות במערכות הבידוד והגמר.

השוני במערכות הגמר אינו מחייב שינויים במערכות האיטום ולכן לרוב יבוצע איטום צמנטי על גבי קירות הבטון. האיטום מבוצע לרוב בשתי שכבות וזאת בכדי לאפשר חיבור מיטבי לתשתית וכן הבטחת האיטום בבניית עובי מספק של מערכת האיטום.

פתרונות וביצוע איטום מבנים מא' ועד ת'

איטום ספי חלונות ומיפתחים

אזורי המפתחים כגון חלונות ודלתות מהווים נקודת כשל בעבור מערכת האיטום שכן הם "חור" במעטפת המבנה. בהתאם לכך יש לבקש פרטים מסודרים הן מהאדריכל ומהנדס הפרויקט, וכן מיצרן מערכות החלונות והדלתות. כך ניתן לבצע התאמה בשטח בין כלל המערכות (חוץ ופנים) באזורי הפתחים.

בכדי לאטום את האזורים הללו קיימים מגוון של מוצרים הכוללים סרטי EPDM גמישים וחומרי הדבקה ואיטום מתאימים. חומרים אלו צריכים להשתלב בעבודות הבנייה בין האיטום, הבידוד, והתקנת החלונות או דלתות.

איטום צנרת וכבלים

תחום המקושר לעולם האיטום אך לצערנו נפל במשך שנים רבות בין הכיסאות הוא האיטום של חדירות ויציאות של צנרת וכבלים אל המבנה. בין אם מדובר במבנה פרטי, בנייה רוויה, מסחרי, או תעשייתי יש לוודא כי למרות מאמצי האיטום בקירות רצפות וכו' נעשה מאמץ אמיתי למנוע כניסת מים מחדירות אלו.

בכדי לוודא שלא תתבצע חדירה של מים לחות למבנה חושב לתכנן את מספר השרוולים/ צינורות טרום הביצוע וליישם עליהם אלמנטים מתאמים טרום יציקות הבטון. לאחר מכן בשלב העברת כבלים או צינורות ליישם מערכות חרושתיות מתאימות או סיליקוניות.

לצערנו אנו רואים בשטח הרבה מאד עבודה ל"איטום" מעברים שכאלו ע"י חומרים מוקצפים לעיתים פוליאוריטניים אשר אינם אוטמים את הפתחים ומאפשרים זרימה חופשית של מים אל תוך המבנה ואחראים

איטום מאגרי מים

כמעט בכל פרויקט בניה ישנו מאגר מים בין אם לשתייה ובין אם לכיבוי אש או מערכות, מה שבטוח הוא הצורך למנוע בריחה של מים מהמאגר לשאר חלקי המבנה. בחירה ויישום מערכת האיטום תלוי באופי המאגר אשר משנה לעיתים את האפשרות לביצוע מערכת מסוג כזה או אחר.

בעולם המאגרים ניתן לבצע מערכות איטום צמנטיות, קריסטליות, PVC, ואפילו פוליאוריאה, כל זאת בהתאם לצורך ותקנים הנדרשים בכל פרויקט.

סיכום פתרונות האיטום לענף הבנייה

מגוון המערכות והחומרים בתחום האיטום הנותנים פתרונות לענף הבנייה הינו רחב כשם שיש אלמנטים רבים הדורשים איטום. 

ענף הבניה מאיץ בשנים האחרונות לכיוון ירוק ואקולוגי יותר, כולל אחריות סביבתית וחברתית סביב אתרי העבודה וכן בבחירת החומרים ושיטות העבודה. תחום האיטום אשר היה ידוע בפתרונות שאינם בהכרח ירוקים עובר שינוי משמעותי ומציג פתרונות איטום לענף הבניה אשר עומדים בתקני איכות הסביבה והבניה הירוקה ומאפשר לכל בניין בישראל אמערכת איטום איכותית ואחראית.

חשוב לציין כי ישנם עוד אלמנטים בבנין הדורשים איטום אך הם חלק מהאזורים המוזכרים כאן, במידה ואתם זקוקים למידע נוסף ראו קישורים לכתבות נוספות לאורך הכתבה הזו וכן תוכלו לייצור איתנו קשר בעמוד הזה.

מאחלים לכם תהליך בניה מהיר ואיכותי ואיטום מלא לשנים קדימה

קבוצת א.הלפרן

עקבו אחרינו

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו

לקבלת מאמרים וחדשות ישירות למייל
Image
המסגר 14 הוד השרון

ת.ד. 24175 תל אביב
מיקוד 6124101